Jaké známe rybářské navijáky
Přední brzda
Tyto typy mechanismů se vyrábí ve srovnání s těmi ostatními z menšího počtu součástek. Tím se snižuje procento možných poruch při jejich provozu, tedy především zadření, deformace, a prasklé díly. Brzdné lamely mají dostatečně velkou plochu pro zajištění brzdného účinku a zároveň jsou ideálním pomocníkem při dlouhých náhozech. Můžeme je využít i v extrémnějších podmínkách rybolovu, nejčastěji se volí pro lov kaprů. Nevýhodou rybářských navijáků s přední brzdou je příliš pomalá změna velikosti brzdné síly.
Zadní brzda
Brzda se nachází v tomto případě nejdál od cívky a vlasce a tím vzniká mnohem pružnější a operativnější možnost měnit brzdnou sílu. Tato vlastnost z nich činí nejoblíbenější typ rybářských navijáků, zejména u lovu na přívlač s lehkou nebo střední zátěží. Další výhodou je bezproblémový přístup k bubnu cívky, který je snadno odnímatelný. Nevýhodou je nižší brzdná plocha než u předních brzd a tím pádem omezení využívání pro některé náročnější a extrémní techniky lovu.
Bojová brzda
Ty jsou naprostou nutností při souboji s dravými rybami. Pamatujte, že takové ryby se jen tak nevzdávají, a že lovec musí vyvinout nejen sílu, ale i důvtip a mimořádnou bystrost. Bojová brzda napomáhá rychlým reakcím, kterých by nebylo možno dosáhnout ani přední, ani zadní, ani volnoběžnou brzdou. Brzdná síla se mění páčkou v zadní části navijáku. Bojová brzda je v podstatě jakýmsi vyšším stupněm nástavby zadní brzdy.
Volnoběžka
Někdy se jim říká „baitrunnery“, pracují na principu dvou volnoběžných, vzájemně nezávislých brzdných systémů. V činnosti je však vždy pouze jeden z nich – když pracuje první, neběží druhý, a opačně. První okruh je určen pro redukování výpadů chytaných úlovků, druhý pro specifické požadavky při záběru. V praxi se to provádí tak, že po náhozu je v provozu záběrová brzda (páčka je nastavena na volnoběžný režim), a při záběru se přepíná páčka na tažný „zdolávací“ režim.