Proč je logistika pro e-commerce tak důležitá
Dnes čím dál více lidí podniká z domova prostřednictvím internetu. S jeho pomocí také rozváží své zboží – všichni koneckonců vidíme, že se e-shopy stávají stále populárnější. Mohlo by se tedy zdát, že je možné zahodit určitá pravidla, která svazují klasickou firmu, týkající se například logistiky. Opak je však pravdou. Ukazuje se totiž, že je logistika pro e-commerce stejně důležitá, jako pro kteroukoliv jinou firmu. Ale z jakého důvodu?
Předně si musíme říci, co to logistika vlastně je. Jedná se o systém přenosu výrobků, zboží či informací. Zajišťuje, aby se tyto dostaly co nejrychleji a bez poškození či (v případně informací) šumu, který by je mohl znehodnotit. Také se stará o to, aby s nimi přišly do styku pouze oprávněné osoby, a to ještě jen ty, které jsou nezbytně nutné. Jak se toto ale promítá do obchodování přes internet?
3
Zde si musíme uvědomit, jak tento proces probíhá: obchodník objedná dané zboží od dodavatele, a následně jej pošle zákazníkovi, který si jej u něj koupí. Zní to jednoduše, avšak je to složitější proces, než se může při zběžném pohledu zdát.
V první řadě musí prodejce zajistit, aby dané zboží bylo vždy dostupné a zákazník na něj nemusel dlouho čekat. Nesmíme zapomínat, že dnes žijeme v době instantní gratifikace, kdy člověk chce všechno hned. Pokud by měl čekat například o týden déle, pak si obvykle raději o něco připlatí u jiného prodejce, kde bude mít své zboží hned. To znamená, že musíme vědět, kolik se kterého zhruba prodá, abychom jej měli dost, ale na druhou stranu neměli zbytečné zásoby.
Také je potřeba najít spolehlivého dopravce. Je jedno, jestli využijeme služeb pošty či některé z přepravních společností. Zákazník vždy očekává, že mu objednané zboží přijde v neporušeném stavu, a ačkoliv za to by měl zodpovídat dopravce, bude z toho vinit i obchodníka.
Proto je logistika i u tohoto způsobu podnikání skutečně důležitá. Bez ní se zkrátka neobejdeme.